Регистрация

Гръцката Salonica fish планира да открие 10 магазина за прясна риба в България*

Автор: Силвия Радославова, capital.bg 16 август 2010 , 4 коментара

Фотограф: Надежда Чипева

Преглед на оригинала

Автор: Ася Колева

Острата миризма, тесните помещения и "бившите" бели престилки на продавачите са станали неразделна част от визията и атмосферата на специализираните магазини за риба. От соца, а и сега пазаруването на риба невинаги е приятно занимание. А сега затворете очи и си представете магазин, в който е по-чисто, отколкото в зъболекарски кабинет, интериорът е в изящен средиземноморски стил, персоналът е ведър и усмихнат, острата миризма я няма съвсем, а продуктите са пресни. Има такова място.
Магазините, в които можеш да намериш качествени морски продукти, не са много. Изключение от това през последните години правят веригата "Метро" и рибните щандове на "Пикадили" и халите. Това са и конкурентите на гръцкия предприемач Теохарис Афентакис, чийто нов магазин описахме горе. Той работи от два месеца и въпреки че не се намира в идеалния център на столицата, а вквартал "Белите брези",вече има лоялни клиенти.

В началото бе... нуждата


Първоначалната инвестиция, която предприемачът е направил, за да продава прясна гръцка риба на българския пазар, е 200 хил. евро. Вероятно тя ще се увеличи неколкократно, защото в близките пет години магазините вече ще са 10, обяснява Афентакис. Освен купуването на хладилни витрини и оборудване фирмата се е снабдила и с камиончета, които да могат да пътуват поне три пъти седмично от Солун до София. Сериозното перо в разходите е и наема на помещението, който е около 3 хил. евро. на месец.

"Не се притесняваме от кризата, предлагам хранителен продукт, който ще се купува, защото е добър за здравето", обяснява Теохарис Афентакис. Той е и собственик на гръцката компания Salonica fish. Това опростява целия бизнес модел. С магазините гръцкият предприемач просто затваря кръга на производство, тъй като базираната в Солун Salonica fish е всъщност борса за риба, на която, освен че изкупува и продава, разчита и на улов от Бяло море със собствени кораби.
Моментът за излизане на българския пазар е дошъл след приемането на България в ЕС. "Понеже прясната рибата е нежен продукт, който не може да търпи изчакване за освобождаване по границите, удачният момент за начало на начинанието дойде след либерализацията на пазара", обяснява Афентакис. Преминаването към по-леките процедури и правила на общия европейски пазар са в основата на решението му да насочи инвестициите си към страната след десетгодишно отсъствие. През 90-те години той е представител на сладоледите "Евга" на местния пазар, по-късно открива четири сладкарници за гръцки сладки. Решава да прекрати всичко това през 2000 г. и да концентрира усилията си към рибната борса в Солун.

Преди да стъпи на българския пазар Теохарис Афентакис прави проучване, което показва, че рибният пазар е беден и се предлага най-вече замразена риба, която няма нищо общо с прясната, която макар и по-скъпа, е доказано по-качествена и полезна за здравето. "Другата причина да насоча бизнеса си към страната е, че много българи пътуват в Гърция след отварянето на границите, опитват и харесват гръцката риба и започват да я търсят", обяснява Афентакис. Преди отварянето на магазина вече е имало клиенти от България, които са пазарували редовно от борсата в Солун. А сега ще могат да пазаруват директно на софийската на ул. "Дойран". Освен това в него се предлагат гръцки деликатеси, зехтин, маслини и сладка.

Рибена бизнес рецепта


В магазина на Salonica fish има както традиционните риби, които българите познават и са свикнали да консумират, така и продукти като калмари октопод, стриди, ципура. Цените на тези гурме продукти естествено са по-високи, и стигат между 30 лв. и 40 лв. за килограм. "Клиентите търсят рибите, които са за скара, но и тези малки рибки за пържене. Не бих казал, че българите са консервативни консуматори.

Склонни са да купуват и непознати за тях видове риби, ние им помагаме с рецепти и обяснения за това как да ги приготвят", разказва впечатленията си Афентакис. Той не дава данни за оборот и марж на печалбата, но е категоричен, че не продава с високи надценки, защото всичко идва от неговата собствена борса, без да минава през посредници.

Рибата, която се продава в магазина, е на не повече от два дни - това е изискване, което предприемачът сам си е поставил, за да гарантира качество. За целта камионите на фирмата пътуват от Солун до София по няколко пъти в седмицата и внасят такива количества, които да не създадат излишък. На практика рибата, която е уловена рано сутринта, пристига до магазина за около 5 часа. "Имайки предвид, че е лято и хората не са в София, както и фактът, че магазинът е нов, продаваме по 1 тон риба седмично", обяснява предприемачът.

Все още никой не е потърсил Salonica fish, за да пазарува на едро, но дори да има такъв интерес, ценообразуването ще е трудно. "Няма как дадем оферти за цени в дългосрочен план, защото цената не е постоянна, а се определя от търсенето и наличните количества на пазара, а те зависят от това дали има улов или няма", обяснява Афентакис. Въпреки това за малкото време, в което магазинът съществува, е натрупал популярност сред ресторантьори. Около 40-50 ресторанта купуват риба, която готвят и предлагат в същия ден.

Ако всички върви по вода, ще последва и разрастване на бизнеса. По-голямата част от инвестицията вече е направена - рибата е осигурена. Затова планът е за още десет магазина, подобни на този в София. Част от тях ще бъдат разположени и в други градове. Такава програма е заложил Афентакис за следващите пет години. В столицата местата ще са разнообразни – специализирани магазинчета ще има и в центъра, и по кварталите. Съвсем скоро ще започне и рекламна кампания. Засега в първия магазин работят 10 души, но може би скоро ще бъдат назначени още 6 души.

Пазар с потенциал

Пазарната ниша с търговията на прясна риба в България все още не е добре развита. Въпреки това тенденцията в последните няколко години е към ръст на консумацията на риба, показват данни на НСИ. Заедно с това се увеличава и цената на рибата. Що се отнася до вноса (виж графиката) на прясна риба въпреки ръста в последните години делът му остава около три пъти по-малък от този на замразена.

* Оригинално заглавие: "Магазинът и златните рибки"

Таен клиент
Ценови подскоци при нехранителните стоки
Ценови подскоци при нехранителните стоки
С повече от 1 лв. (близо 12%) се е увеличила средната сметка в секцията с нехранителни стоки, наблюдавани от тайния клиент на сп. "Регал", през август в сравнение с началото на юли.
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Санкции с предстоящ ефект
Поевтиняването на селскостопанската продукция на европейския пазар съвпада и със сериозните проблеми на вътрешния, които рязко повишиха себестойността на местното производство.
Редакционно
Българският пазар
Българският пазар
Българският пазар не дава големи поводи за оптимизъм напоследък, но добър, лош или труден, той е реалността, в която живеем и работим.