Регистрация

"Нова Бразилия"- само пакетирано и почти само мляно

Продажбите на насипно кафе с нашата марка може да навредят на имиджа й, смятат от "Крафт фуудс България"

Автор: Зорница МАРКОВА 11 юли 2006 , 8 коментара

ПРЕДИСТОРИЯТА

"Крафт фуудс България" купи фабриката за производство и пакетиране на "Нова Бразилия" в Костинброд през 2001 г. от ливански търговци, които предлагаха и пакетирано, и насипно кафе със същата марка. В добрите времена "Нова Бразилия" имаше над 70% пазарен дял, а в момента на сделката държеше над половината от пазара. Заедно с фабриката международната компания купи и търговската марка. Дори се твърдеше, че за марката е платено повече, отколкото за фабриката. В първите две години след сделката новите собственици инвестираха в обновяване и модернизиране на производството. През 2003 г. фабриката бе сертифицирана по европейския стандарт ISO. Сега в Костинброд се произвежда само пакетирано кафе "Нова Бразилия". Мляното е четири вида - класик, джезве, квалите и безкофеиново. Първите два вида са в опаковка от 100 и 200 г. Останалите два са само по 100 г. За заведенията компанията предлага и кафе на зърна в опаковки от 1 кг.



Рядко в България някоя компания признава на всеослушание, че има проблем с нелоялна конкуренция или с нарушаване на правата върху търговската й марка. Още по-рядко го прави чрез реклама. Това обаче, изглежда, не важи за "Крафт фуудс България" - собственик на фабриката за пакетиране на "Нова Бразилия" и на едноименната марка.

От рекламни плакати на кафе "Нова Бразилия" по улиците се разбира, че продуктът се продава само във вакуумирана опаковка. По телевизията се излъчват рекламни клипове, в които от разговора между две домакини става ясно, че има разлика между опакованото "Нова Бразилия" и кафето, което се предлага насипно в магазините. "Започнахме рекламната кампания в края на миналата година. Тя е част от стратегията на компанията да защити продукта и марката си", обясни маркетинг директорът на "Крафт фуудс България" Александра Ланг.

Кампанията видимо е насочена срещу продажбите на кафе на зърна под името "Нова Бразилия" в специализирани магазини.

"Нова Бразилия" е смес от определени сортове кафе, които се смесват, пекат и опаковат в България. Всяко друго кафе, което се продава насипно в чували, не е "Нова Бразилия", обясниха от компанията. Много магазини обаче използват популярността на марката и обявяват, че продават кафе в чували "Нова Бразилия".

Засега няма измервания на пропуснатите ползи на "Крафт фуудс България" от продажбата на  насипно кафе под марката "Нова Бразилия". Според компанията по-голямата заплаха са щетите, които се нанасят върху имиджа на марката. "Няма начин да гарантираме за качеството и съдържанието на кафето, което се продава в чувалите. Затова е важно консуматорите да бъдат информирани какво купуват", каза Ланг.

Освен това от "Кафт фуудс България" заявиха, че са предприели всички правни мерки пред отговорните институции за защита на марката, без да уточняват какви.

Предварителните индикатори показват, че някои от консуматорите разбират вече, че марката "Нова Бразилия" е само пакетирана. Това знаят и търговските вериги, които не работят с компании за насипно кафе. Проверка на "Регал" показа, че някои малки търговски обекти също вече не представят кафето за "Нова Бразилия". В повечето от тях табелката "Нова Бразилия" е заменена с "Бразилия". В други обекти пък няма табелка върху чувалите, но когато клиентите попитат дали има "Нова Бразилия", им се предлага кафе, което е "като "Нова Бразилия". Всъщност това е кафе сорт робуста, какъвто се използва и за "Нова Бразилия".

По фирмени данни годишно в България се продават около 8 хил. т пакетирано кафе. Обемът на насипното кафе е около 4 хил. т. От няколко години се забелязва ясна тенденция делът на насипното кафе, което попада и в ниския ценови клас, да намалява за сметка на пакетираното. "Нова Бразилия" държи половината от пазара на пакетираното кафе. Продажбите за миналата година са около 4 хил. т, твърдят от "Крафт фуудс".

***

Пламен ЮРУКОВ,

собственик на SPETEMA Caffe и председател на Асоциацията на вносителите, търговците и производителите на кафе в България

Често самите клиенти искат кафе с "вкус като еди-коя си марка"



Терминът насипно кафе е ежедневен израз на търговия с кафе чрез специализираните магазини за кафе. Това е и първата форма на продажба на продукта. Повечето от известните световни марки кафе са възникнали като магазин за кафе, носещ името на своя собственик. Думата насипно е подвеждаща, защото всъщност клиентът напуска магазина с пакетче кафе. Разликата е единствено в това, че кафето е смляно и сортирано пред неговите очи и според изискванията му.

Често самите клиенти, а и продавачите определят дадена сортировка с "вкус като еди-коя си марка". Това се е случвало и със "Спетема Caffe". Още от създаването на нашата марка кафе се постарахме да създадем вкус, който е неподражаем и е невъзможно да бъде създаден извън фабриката ни. Повечето колеги в бранша не направиха това, подцениха клиентите и сега може би наистина имат проблеми.


Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България