Регистрация

Българинът на 2014 поставя на преден план качеството

За градското население концепцията за най-ниска цена на всяка цена е изчерпана и компрометирана

Автор: Боряна Бъчварова 25 август 2014 , 3 коментара

Животът детронира аксиомата, че българският потребител е преди всичко ценово чувствителен.

Автор: Регал

Животът детронира аксиомата, че българският потребител е преди всичко ценово чувствителен. Вече се бяхме сраснали с това разбиране и години наред то беше постаментът, върху който се издигна не една компанийна и маркетингова стратегия.

Симптоми за очаквания обрат имаше отдавна. Изследването Shopper Trends 2013 г. - 2014 г. на "Нилсен България" обаче официално обяви новото статукво (стр. 28-29): На този етап българинът е ориентиран преди всичко към качеството на продуктите, тяхната свежест и възможността да избира от по-голям асортимент, установи изследването, проведено сред потребителите в големите градове. Цената, продължава да е много важна, като се имат предвид кризата, страховете и паричните възможности на средностатистическия купувач, но вече е допълващ фактор. Във варианта "добро съотношение цена/качество", тя изпада на шесто място като критерий за избора на магазин. Освен това немалко хора се вълнуват от ценови промоции само ако те се отнасят за предварително харесани марки.

Може да кажем, че моментът е исторически, макар и изводите от изследването да са валидни само за жителите на големите градове. Един етап си отива. Потребителят все по-ясно осъзнава, че евтиното само по себе си излиза скъпо. И така преминаваме към по-висок цивилизационен стадий. В новите реалности цената също е много важна, но за взискателния, натрупал опит и не особено заможен потребител тя вече е част от съвкупност на други фактори. Концепцията за най-ниска цена на всяка цена за градския човек изглежда изчерпана, компрометирана, стигнала е дъното, от което би следвало да започва отскок нагоре.

Интересното е, че компрометирането на цената става в период, в който потреблението на бързооборотни стоки в национален мащаб достига небивали низини. Пак по данни на "Нилсен" след спада на продажбите в хорека канала вече имаме спад и на покупките за дома (стр. 6-7). За пръв път от много време потребителите като че ли са склонни на по-малка и по-скъпа количествена консумация, но в името на качеството.

Можем само да гадаем до какво ще доведат новите нагласи в бъдеще. Потребителският портфейл едва ли ще понесе експерименти с много високи цени на качеството при основните храни и превръщането му в новия лукс. Не е препоръчително и защото купувачът има отворени пътища за бягство от пазар, на който му извиват ръцете – отъпканият път към домашното производство, шосето към сръбските магазини, магистрала на онлайн търговията.

Струва ни се също, че сега, когато най-ниската цена на всяка цена вече не е толкова важна, има предпоставки отношенията между търговските вериги и доставчиците да преминат в други измерения. Потребителят вече иска освен ниска цена и добро качество, което вероятно ще е да стимулира доставчиците и търговците на дребно да започнат да работят повече заедно в тази посока.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души