Средната сметка се закотви
Автор: Shutterstock
На този спокоен фон установихме интересни рокади в позициите на търговските вериги със сметки над средната за пазара. През май най-високо се издига германският харддискаунтър "Лидл" с обща сметка от 32.31 лв. (близо 8.7% над пазарното ниво). С 0.02 лв. по-надолу следва кошницата на "Пикадили". В "Лидл" отчитаме умерено общо поскъпване от 0.34 лв. То се дължи основно на две по-скъпи предложения спрямо април – кашкавал (+0.51 лв.) и кисело мляко (+0.13 лв.). В същото време поевтиняват олиото, захарта и кафето, всичките с по 0.10 лв.
Общо поскъпване спрямо април има и в "Пикадили" (+0.90 лв.). Сметката на веригата расте в нонфууд секцията, основно заради сериозно поскъпване на две от най-евтините оферти - шампоана (+1.50 лв.) и универсалния препарат (+1.24 лв.). Кошницата от основни храни на търговеца поевтинява с над 1 лв. На по-ниска цена спрямо април открихме седем от общо тринадесетте основни храни, които следим.
Общото между "Билла" и ЦБА през май е, че и в двете вериги сметката се понижава рязко, съответно с 1.75 лв. и 1.35 лв. И при двата търговеца тенденцията е еднозначно надолу – както в хранителната секция, така и при нехраните. В резултат ЦБА се спуска от висините на най-скъп търговец през април (с близо 12.6%) до трета позиция през май (с 8% над пазара). "Билла" потъва до рядко достигани от търговеца низини при едва близо +2.2% над пазарното ниво. За сравнение - през миналия месец австрийската верига "стърчеше" над средното ниво с повече от 8%.
През май около средата на пазара гравитират "Пени маркет" и "Карфур". Германската верига достига до това ниво вследствие на рязко повишаване на общата си сметка спрямо април (+2.16 лв.). Тежестта е разпределена почти поравно между двете основни секции. Френската верига поддържа стабилно ниво, като повишава общата си сметка с едва 0.21 лв. Поскъпват общо храните, главно заради скок в три категории спрямо априлските нива. Това са ориз, сирене (и в двете с по +1 лв.) и кренвирши (+0.37 лв.). В нонфууд секцията сметката се понижава, основно заради доста по-евтината оферта на универсален препарат за почистване (-0.70 лв.).
Ниско под пазара (с над –5% ) остава "Фантастико", с промяна от едва 0.01 лв. в общата сметка спрямо април. Определяме поведението на българската верига като особено последователно в ценово отношение. Най-екстремната промяна във входящото ниво е от -0.35 лв. при кренвиршите.
Дълбоко в пазарните низини остават "Т маркет" (–9%) и "Кауфланд" - с близо 14% под средното ниво през май. При германския софтдискаунтър общата сметка се понижава с 0.54 лв. спрямо април, основно заради спад при храните (при пет основни продукта). С най-много поевтиняват сиренето и кренвиршите. Входящото ниво се покачва в три категории – яйца (+0.20 лв.), универсален препарат (+0.10 лв.) и кисело мляко (+0.04 лв.).
В секцията с храни по-бурна динамика надолу отчетохме при средната цена на кафето (-14%), киселото мляко (-12%), захарта (-8%), хляба и кренвиршите (с по -7%). Особено масово поевтинява захарта (в шест от деветте търговски вериги) до доста ниското средно ниво от 1.33 лв. Еднозначно надолу (при пет от търговците) е и ценовото поведение при кафето и киселото мляко. През май поскъпват чувствително само две хранителни категории – сиренето (+11%), с ръст в пет от веригите, и оризът (+4%).
В нонфууд секцията по-значим ръст отчитаме при универсалния препарат (+13%) и шампоана (+7%). Спад в средната цена има при пастата за зъби (-8%), която поевтинява в три от веригите. При останалите нехранителни категории колебанията в средната цена остават в рамките на +/-2%.
Тайният клиент на "Регал" посещава по един магазин от девет големи търговски вериги в София месечно. Посещението е еднократно за магазин, а обиколката на деветте магазина става в един и същ ден. Пазарната кошница на тайния клиент съдържа 13 хранителни и 7 нехранителни продукта, които се описват в таблица със сравнение на цените. Водещият критерий при избора на продуктите е най-ниската цена независимо от конкретната марка. В сравнението участват и продукти, които са обявени с етикет, но ги няма в наличност в момента на посещението на дадения обект, като това се отбелязва в таблицата. Маркират се и продуктите на промоция, както и тези от собствените марки на веригите. |