Регистрация

Едва 20% от храната е "Произведено в България"

Автор: "Сега" 22 ноември 2013 , 5 коментара

Само 20% от храната ни е произведена в България, 80% идва от внос. Това съобщи министър Димитър Греков по повод на вчерашния Ден на хранително-вкусовата промишленост. Според проф. Греков една от причините е, че субсидиите за селското стопанство у нас са по-ниски, отколкото в другите държави от ЕС, което дава ценово предимство на чуждестранните фермери. Това важи най-вече за животновъдството, поясни министърът. Той увери, че качеството на храната у нас вече е на европейско ниво, тъй като Агенцията по храните осъществява строг контрол. Лошото е, че доходите ни не са на европейско ниво и храните ни струват скъпо. Според шефа на Съюза по хранителна промишленост д-р Светла Чамова 36.2% от разходите на българските домакинства отиват за храни и напитки, докато за ЕС техният дял е едва 13 на сто.

Предвижда се от началото на следващата година да заработят постоянно действащи групи на границите за контрол на качеството на вносните стоки. В момента МЗХ, финансовото министерство, НАП и МВР уточняват детайлите на постоянния контрол. Ефекта от него ще усетят както българските земеделци и потребители, така и бюджетът. "Още през лятото тествахме такива мобилни групи и това даде резултат - повиши се търсенето на качествено българско производство", обясни проф. Греков. "Искаме да знаем една стока, като влиза в страната, къде отива, на каква стойност е и да сме сигурни, че фактурата е адекватна", посочи още министърът.

ДОГОВОРКИ

Проф. Греков съобщи, че агроведомството продължава срещите между браншовите организации и големите търговски вериги. "Работим усилено, така че за следващата година още отсега да се планира какви продукти - месо, плодове, зеленчуци, могат да се реализират във веригите. Това е пътят - продуктите първо да се договорят и след това да се произведат и продадат. Имаме много добра комуникация с веригите. Но част от вината е на самите производители, защото те са подготвени за по-семпъл пазар", коментира министърът.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България