Регистрация

Нов опит за регулация на отношенията доставчици - търговски вериги

Автор: Капитал Daily 11 юли 2013 , 3 коментара
Проект за промени в закона за конкуренцията предстои да бъде внесен в парламента

 
Фотограф: Асен Тонев

Още по темата Упражнение с вериги
В рамките на втори пореден парламент ще бъде внесен проект за промени в Закона за защита на конкуренцията, който цели да регулира проблемните отношения между доставчици и търговски вериги, като основната идея е да се въведе понятието "значителна пазарна сила" и да се предвидят санкции при злоупотреби с нея. На този етап не е ясно след колко време ще бъдат готови текстовете, но се очаква обсъжданията да бъдат в рамките на есенната сесия. "Капитал Daily" научи, че текстовете са обсъждани със съюз "Произведено в България", който настоява за подобна регулация. Представители на търговските вериги съобщиха, че не са търсени за коментар по темата.

Неуспехи в миналото

В мандата на предходното правителство на няколко пъти се обсъждаше създаването на законодателство, което да регулира отношенията между търговските вериги и техните доставчици. До тази идея се стигна след години оплаквания от страна на производителите за оказван натиск от страна на търговците. Икономическото министерство дори бе изготвило проект за промяна в Закона за защита на конкуренцията, който въвежда понятието "значителна пазарна сила" и санкционира злоупотребата с нея. Тези текстове обаче така и не стигнаха до парламента.

През есента на миналата година почти същият проект бе внесен и от шарена група депутати - от ГЕРБ, БСП, ДПС и "Синята коалиция". И този проект обаче не бе подложен на гласуване.

Нов опит

В сряда депутатът от БСП и член на комисията по икономическа политика в парламента Корнелия Нинова съобщи, че отново ще бъдат внесени в парламента поправки в Закона за защита на конкуренцията за отношенията между доставчиците и веригите. Въпреки че все още текстовете се уточняват, най-вероятно ще бъде запазена философията на изготвените предходни проекти и ще се въведе понятието "значителна пазарна сила", както и санкции при злоупотребите с нея.

По неофициална информация на "Капитал Daily" свои предложения по текстовете вече са били предоставени от съюз "Произведено в България", които от години настояват за законова регулация на отношенията между двете страни, а преди около седмица проведоха среща и с премиера Пламен Орешарски и членове на икономическия му екип. Представители на търговски вериги коментираха, че засега не са търсени от членове на правителството или от депутати за становище по темата.

С натрупване

Третият проект за промени в Закона за защита на конкуренцията идва на фона на вече тригодишните оплаквания от страна на български производители за оказван "натиск" от търговските вериги. Фирмите твърдят, че веригите, използвайки по-добрите си пазарни позиции, им поставят непосилни условия за отстъпки от цената на продукцията и заплащането на различни такси, заради което се налага и законова регулация. Търговците пък от своя страна казват, че евентуални нормативни правила на отношенията между двете страни ще влошат бизнес климата в страната, ще накарат веригите да търсят чужди вместо български доставчици, както и че ще се стигне до повишение на крайните цени.

При представянето на проекта в мандата на ГЕРБ имаше сериозни критики заради факта, че промените на практика ще важат за почти всеки бизнес, а не само за отношенията между доставчици и търговски вериги. Тогава беше записано, че фирмата има значителна пазарна сила, когато "с оглед на своя пазарен дял, финансови ресурси, възможности за достъп до пазара, технологично равнище и стопански отношения с други предприятия" може да наложи едностранно несправедливи търговски условия на контрагентите си. Според юристи подобни понятия са прекалено общи и е напълно възможно да доведат до враждебна бизнес среда и продължителни съдебни спорове. 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България