Ремонтът на Женския пазар може да започне още през януари
"Много хора се обръщат към Женския пазар с отрицателна позиция и ако стане нещо лошо в района, веднага правят връзка с пазара." Така описва обществените нагласи към най-старото софийско тържище изпълнителният директор на общинското дружество "Пазари Възраждане" Николай Георгиев.
Според него една от причините за това е, че години наред не са правени никакви инвестиции дори и в най-елементарни неща като поддръжка на сергиите и павилионите. Това, освен че носи негативи за самия пазар, е рефлектирало и върху околните пространства, сградите и е засегнало чувствителността на хората, които живеят в района. "Належащо е да има промяна, а новината е, че ние сме много близко до нея", допълва Георгиев.
На крачка от промяната
След като през лятото беше изготвен проект за реконструкцията на пазара, сега дружеството "Пазари Възраждане" е кандидатствало за финансиране на част от неговото изпълнение чрез Фонда за градско развитие на София по европейската инициатива JESSICA. "Кандидатстваме самостоятелно - без партньор, тъй като финансовото състояние на дружеството е стабилно и можем да си позволим това", казва Георгиев.
Така дългоочаквана промяна на Женския пазар, за която местното управление даваше много обещания през годините, вече е на път да се осъществи. Първият етап от проекта ще обхване зоната от пазара, която е между ул. "Кирил и Методий" и ул. "Екзарх Йосиф". Индикативната му стойност е 7.2 млн. лв. Общинската компания очаква до дни отговор за финансирането от JESSICA и има готовност още в началото на декември да обяви обществена поръчка за избор на изпълнител на ремонта и той да бъде определен до края на януари 2013 г.
Един от основните критерии за оценка на кандидатите ще бъде срокът на изпълнение. "Пазарът не може да си позволи да бъде затворен дълго време, както не може да си позволи и да блокира и частния бизнес, който се развива в околните сгради", обяснява Георгиев. Ето защо той се надява, че реконструкцията няма да трае повече от 4-6 месеца.
Част първа
Проектът е модерно превъплъщение на стария Женски пазар и обхваща не само територията, стопанисвана от общинското дружество, но и прилежащите обществени места. Общата площ, която ще бъде реконструирана, е близо 13 хил. кв.м. Най-скъпото от проекта не е самото изграждане на пазара или пък оформянето на пешеходното пространство, а подмяната на цялата инженерна инфраструктура по дължината на бул. "Стефан Стамболов" в отсечката от ул. "Кирил и Методий" до ул. "Екзарх Йосиф".
Метална конструкция, стъкло и дърво - това са материалите, от които ще бъдат изградени новите съоръжения на пазара. Освен търговските павилиони са предвидени още и две двуетажни сгради с магазини. Върху едната ще има ресторант, чиято тераса е открита и ще минава над друга. Така и пешеходното пространство, магазините и съществуващите околни обекти ще придобият нов вид.
Търговските обекти ще намалеят като единици, но ще се увеличат като площ. В момента те са 104, а след промяната ще бъдат 65. Откритите пространства под навесите ще бъдат използвани за тематични пазари, съобразени с културния календар на столицата.
Следваща стъпка
За вторият етап от проекта, който обхваща зоната между бул. "Тодор Александров" и бул. "Стефан Стамболов", е по-сложен, тъй като към него е предвиден подземен паркинг за около 90 автомобила. За неговото изпълнение "Пазари Възраждане" най-вероятно ще търси партньорство с частен инвеститор. Самият участък е по-малък и индикативната му стойност е около 5 млн. лв.
По думите на Николай Георгиев обаче подземното паркиране ще бъде трудно изпълнимо, защото в тази зона минават два големи канала и не се знае дали ще бъде възможно да се строи върху тях.
Той обаче допълва, че тази част е най-интересната от проекта заради предвидените печеливши съоръжения като детска площадка, амфитеатър и заведения за бързо хранене.
Какво ново, какво старо
Маркетинговият анализ, който е направен от "Пазари Възраждане", показва, че хората искат след реконструкцията на Женския пазар отново да има щандове за плодове и зеленчуци, хранителни стоки и цветя, да се запази същият микс, който съществува и сега. "Ние няма да избягаме генерално от това, което има в момента, не си представяйте мол с лъскави бутикови стоки. Напротив, идеята ни е напълно противоположна, за да успеем чисто търговски и финансово. Това е нашата ниша - марката Женски пазар", обясни Николай Георгиев. По думите му търговският асортимент, който съществува в момента, ще се запази и доразвие. Така например ще се появи сектор на занаятите, ще има типичната железария за селскостопански сечива, както и кафе с галерия, които ще привличат туристи. Едно от новите неща е проектираната голяма зала в една от сградите, която ще изпълнява различни функции. "Може да се организират събития, да бъде с продукти - произведено в България или хранителни стоки Outlet, при които цената пада драстично, а Женският пазар е известен именно с това - ниски цени", разказва Георгиев.