Регистрация

Образът на добрия работодател

Автор: Капитал Daily 14 март 2012 , 1 коментар

Изграждането на привлекателна работодателска марка започва от диалога със служителите

Автор: Капитал Daily

Случвало се е познати да споделят, че след като започнат работа в известна компания, привлечени от голямото "име", не след дълго остават разочаровани. Това разочарование вероятно се дължи на интуитивното схващане, че добре познатата и привлекателна търговска марка автоматично означава, че организацията е и атрактивен работодател. Силният бранд действително спомага за привличането на добри служители, но за да бъдат задържани, е необходима цялостна и дългосрочна стратегия по изграждането на имиджа на добър работодател.

Той е резултат от съвместните усилия на екипите по вътрешни и външни комуникации и човешки ресурси. Процесът започва с провеждане на разговори с настоящи служители, за да се определят онези елементи на работата, придобивките и работната атмосфера, които са уникални за организацията и биха привлекли и задържали подходящите хора.

Кое прави работодателите специални?


Това, което прави търговски марки като Google, Apple, Starbucks, Amazon толкова специални, е, че те инвестират значително време и средства, за да да задоволят желанията на клиентите си и да изпълнят даденото им обещание (brand promise). Добрите марки са открити за диалог и са готови да се променят. По този начин те изграждат силна емоционална връзка със своите клиенти и здрава мрежа от "посланици" на марката.

Принципите, които важат за силните търговски марки, са валидни и за желаните работодатели  - за да успеят да привлекат и задържат най-добрите хора, те трябва да са гъвкави, открити за диалог и фокусирани върху индивидуалната нужда на всеки от служителите си.

Един бранд - много лица

Вече не е достатъчно да предложим атрактивно заплащане и бонуси, за да привлечем най-добрите служители (тези, които биха ни донесли най-голяма печалба). За да създадем силна работодателска марка, е необходимо да изградим цялостна система от материални и нематериални ползи за персонала - employee/engagement value proposition*. Тази система обединява в себе си няколко насоки: от една страна - заплащането и различни социални придобивки, от друга - съдържанието на работата и възможностите за кариерно развитие, и от трета - ценностите на организацията и социалната мрежа от контакти, които тя създава и поддържа. Този цялостен подход отразява и специфичната организационна култура и е в основата на силната работодателска марка.

Разработването на Еmployee value proposition започва със събиране на информация от настоящите служители за това, което намират за привлекателно в работата си. По този начин не само подпомагаме изграждането на работодателската марка, но и въздействаме положително върху ангажираността на персонала. Важно е да изградим образ на организацията, която отговаря на истината, и отразява това, към което се стреми екипът. Наред с голямата картина  employee value proposition трябва да отразява и индивидуалните нужди на всеки от служителите.

Разум vs. чувства


Традиционно компаниите отправят към потенциалните си служители рационални послания. Но както вече отбелязахме, създаването на емоционална връзка е от първостепенно значение за изграждането на марката. Ето защо добрите работодатели следва да обърнат внимание на онези компоненти от бранда, които карат хората да чувстват принадлежност към организацията и удовлетворение, че са част от нея. Два такива ключови елемента са организационните ценности и социалната мрежа на работното място.

Много организации правят грешката да формулират ценностите си на недостъпен корпоративен жаргон. По този начин тези ценности остават неразбрани и несподелени и не само че не помагат за привличането на подходящите хора към организацията, но могат и да накарат някои от настоящите служители да си тръгнат. Затова е важно ценностите да бъдат възможно най-осезаеми, да станат част от работното ежедневие на персонала. Добра практика, която прилагаме, е да споделяме ежеседмично примери за това как организационните ценности са отразени в проектите, по които работим в момента.

От друга страна, усещането за принадлежност към дадена организационна общност и коректното отношение между членовете в нея придобива все по-централно значение във времето на социалните мрежи и непрекъснатата комуникация. Организациите, особено в сферата на услугите, трябва да  работят за създаването на силна мрежа не само от служители, но и от клиенти, доставчици и партньори. 

Понякога в стремежа си да представим организацията си в най-добрата светлина забравяме, че най-успешната стратегия за изграждане на работодателски бранд започва с изпълнението на дадените пред служителите обещания. По този начин печелим доверието им и ако им дадем свобода, те биха били най-добрите "посланици" на нашата работодателска марка. За да се случи това обаче, мениджмънтът трябва да е готов да "изслуша" своите служители и да  постави техните интереси на първо място.
___
*Employee/Engagement Value Proposition най-общо обхваща всички политики, процеси и програми, които демонстрират готовността на организацията да инвестира в професионалното развитие, непрекъсната оценка на служителите, придобивките и работната среда.

Служителите като клиенти
Служителите са първите и може би едни от най-взискателните клиенти, които всяка организация се стреми да задоволи. При изготвянето на индивидуалните предложения към служителите важат някои принципи, характерни при работата с клиенти:
 - Различните служители имат различна "доходоносност" за организацията, т.е. следва да съобразим инвестицията в даден служител с потенциалните приходи, които би могъл да ни донесе
- Както клиентите имат изисквания и предпочитания към определени характеристики на продукта, така и служителите отдават различна тежест на различните елементи от пакета с придобивки - за едни работната среда е най-важна, докато за други възможностите за кариерно развитие са от първостепенно значение. Добре е да изтъкнем различни елементи от employee value proposition според нагласите на аудиторията
- Потенциалните служители, както и клиентите не взимат решение сами - те се обръщат за информация и съвет към референтни групи. От тази гледна точка следва да познаваме и да имаме възможност да влияем върху тези референти
- Поради специфичните си умения и опит или определена пазарна конюнктура някои служители могат да налагат условията си при преговорите с работодателя, което налага да сме готови на повече компромиси.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души