Регистрация

Идея за кафене на колела дебютира в Бургас и София*

Автор: Мара Георгиева, capital.bg 28 ноември 2011 , 1 коментар
При разходка в Южния парк Йордана Димитрова открила, че "няма къде човек да изпие едно хубаво кафе или чай".

Подготовката на проекта отнела около година

Фотограф: Надежда Чипева

Според мнозина правенето на кафе е проста работа – натискаш едно копче на машината и чакаш да потече напитката. Със своето "Кафе на колела" Йордана Димитрова от София обаче се опитва да разчупи тази банална представа.

От брокер до личен шофьор

Димитрова е финансист по образование, има и диплома по мениджмънт от английски университет. Десет години се занимавала с недвижими имоти. Започнала като брокер в агенция и изкачила последователно следващите нива - мениджър, директор развитие, изпълнителен директор. Ръководила две компании - българска и италианска, имала висока заплата, личен шофьор, секретарка и всичко останало, което върви с ръководен пост.

"Натрупах опит как се управлява голяма структура, как се работи по проекти, как се продават франчайз права. Стигнах максимума като позиция при работа за чужд собственик. Омъжих се, родих сина си и започнах по-целенасочено да мисля за промяна, която да ми позволи да управлявам свой бизнес", обяснява Йордана Димитрова.

При обичайна разходка с детската количка в Южния парк открила, че "няма къде човек да изпие едно хубаво кафе или чай". Така се ражда идеята за "Кафе на колела". "Ценя качествените напитки и, да си призная, не ми е приятно да пия от пластмасови чаши", описва предпочитанията си Йордана. После прави уговорка: "Не искам да обидя някого, всеки продава или купува това, което иска и може. Има си клиенти за всеки продукт. Просто в такъв един ден ми хрумна, че мога да предложа качествено кафе и чай на колела."

Идеята не е нейна ("бях виждала подобен бизнес в скандинавските държави"), но тя доразвива концепцията и слага своя отпечатък.

Инвестицията

Подготовката за "Кафе на колела" отнела близо година. Димитрова направила проучване, събрала много информация, пътувала по изложения зад граница, дегустирала различни кафе напитки и чай. Завършила курс за баристи (хората, които правят професионално кафе) в София и Лондон, учила се от лицензирани от Европейската асоциация за гурме кафе (SCAE) треньори. Така от любител и ценител на популярните топли напитки се превръща в човек, който прави бизнес от това.

Съпругът й е проектант и "облича идеята" в приемлива и практична форма. Подвижната кафетерия е специално изработена в българска фирма. В резултат - на площ от метър и половина дължина и 80 сантиметра ширина на щанда са монтирани професионални кафемашина и кафемелачка, контейнер за студен чай ("прави се от истински горещ чай"), фрапе-мейкър, чешма. Кафетерията е на колела и се придвижва подобно на добре натоварен велосипед. След което Йордана Димитрова финансира обучението на четирима баристи.

Инвестицията е направена със собствени средства на семейството. Изработването и пълното оборудване на "подвижния бар" струва 7500 евро. "Половината от тези пари са за професионалната кафе-машина и мелачката, които са от висок клас", обяснява Димитрова. Проучването й показало, че подобна кафетерия, изработена в чужбина, е два пъти по-скъпа, при това оборудвана с два пъти по-евтини уреди.

Като всеки бизнес и този има определени правила - разрешение, което се издава от общината, и одобрение от Агенцията по храните. Нужно е и малко помещение близо до точката на продажби, където вечер да се прибира кафетерията ("твърде е скъпа и не може да седи на открито"), затова трябва да бъдат предвидени и пари за наем.

"Това е екоидея", казва Димитрова. "С нея доказваме, че колелото отново е на мода. Кафе-машината ни работи на газ, а не на ток. Всички продукти са без консерванти, а някои са изцяло органик. Чашите са от рециклирана материя, а тези, които приличат на пластмасови, всъщност са от царевица и са биоразградими", изброява тя.

Дебют край морето

Така след цялата подготовка създателката на "Кафе на колела" твърди, че бизнесът изпълнява основната си начална цел - да предложи прясно изпечено и прясно смляно кафе с високо качество на достъпна цена, без да е нужно да влизаш в заведение. Първата подвижна кафетерия тази есен вече направила дебют в Морската градина в Бургас. За да получи одобрение за продажба, Димитрова внесла докладна записка до общинския съвет, "тъй като статутът на движещите се обекти за храни не е уреден специално".

Клиентите оценили бутиковите продукти и начина, по който се предлагат. "Харесва им например това, че нямаме предварително смляно кафе – то се мели пред тях. Правилото е – кафето да е готово до 14 секунди след това", обяснява Димитрова. На купувачите им допадат и разговорите с бариста, който добавя стойност с информация и обяснения защо обратно на масовите представи дългото кафе е вредно и по-силно от късото, дава пример Димитрова. И добавя: "В повечето заведения работата на бариста остава в сянка – той е зад бара, кафето се носи от сервитьор, а тук е на преден план и цялата му дейност се извършва пред клиента."

Баристите на фирмата са обучени на много тънкости. Например да натискат със сила от точно 20 килограма ("ни повече, ни по-малко") върху смляното кафе, за да изкарат въздуха от него, преди да заредят кафемашината. За да могат да правят това, момчетата се упражнявали с кантарче в продължение на дни, спомня си Йордана Димитрова.

И на франчайз

Втората кафетерия на колела е разположена в НДК в столицата. Още 10 вече се изработват и оборудват и напролет ще бъдат разположени в София, Варна, Бургас и още няколко града в страната. "Удобни и възможни места за този бизнес освен парковете са също бизнес сгради, метростанции, оживени артерии на града", обяснява Димитрова. За да финансира развитието на бизнеса си, ползва банков кредит.

"Кафе на колела" се предлага и на франчайз. Условието е да бъдат запазени духът и качеството на услугата и продуктите. Финансовите изисквания за получаване на франчайз права включват плащане на 7500 евро (стойността на подвижната кафетерия) плюс 3500 евро еднократна първоначална такса. След това всеки месец франчайз партньорът трябва да отчислява по 200 лв. Грижа на продаващия правата пък е да финансира обучението на баристи. Качеството и цените на продуктите ще са еднакви за цялата страна. Първият франчайз вече е продаден във Варна. Според Димитрова инвестицията се връща за година.

"Целта ми да направя верига от подвижни кафетерии - мои и на франчайз партньори. Колкото по-голям става бизнесът, толкова по-добри цени ще можем да договаряме за кафе и чай", обяснява Димитрова. И казва, че е убедена в успеха, защото "не продава оборудване, а работещ бизнес".

Марката е регистрирана, дизайнът на кафетерията също е защитен. Въпреки това Димитрова очаква "бледи копия на идеята" през пролетта.

*Оригинално заглавие:  Доза лукс в парка

Вътре в чашата

Кафето е с марката Esto. "Това е наша марка, зърната са 100% арабика и са внос от Колумбия, Гватемала и Индонезия. Използваме сортове от реколта, за която Европейската асоциация за гурме кафе (SCAE) е дала над 80 от 100 възможни точки. Блендът се приготвя специално за нас, поръчваме го всяка седмица", разказва Димитрова. Според нея твърде малко заведения в България ползват продукти от този клас, но липсата на разходи за наем и заплати на сервитьори й позволяват да ги предложи на достъпни цени.

Подвижната платформа предлага кафе и кафе специалитети, мляко с какао, горещ шоколад, чай, смути (на млечна основа). Цената на чаша еспресо е лев и петдесет, на капучино – 2.20 лв., чаят е 1.80 лв., а премиум чаят (в копринени торбички) е с лев по-скъп.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България