Регистрация

Пловдивската верига за храни "Сани" разпродава обектите си*

Автор: Радостина Маркова, Зорница Маркова, capital.bg 15 август 2011 , 2 коментара
Единият от магазините вече е продаден, за други има оферти, а фирмите на собственика на "Сани" Антони Уваков са запорирани.

Пловдивската верига доскоро бе сред добрите примери на пазара

Автор: Капитал

Единият от магазините вече е продаден, за други има оферти, а фирмите на собственика на "Сани" Антони Уваков са запорирани.

Най-големият и успешно работещ магазин на "Сани" - в район "Тракия"

Фотограф: Капитал

Сравнително нов хотел посреща колите, които влизат в Асеновград от пътя за Пловдив. На него гордо свети надписът "Сани". Същият този надпис обединява магазините на едноименната пловдивска верига за храни (по-известна сред местните като "Санито"), която през последните няколко години непрекъснато растеше и си спечели името на средноголям регионален търговец.

Веригата съществува от края на 90-те години, а хотелът беше завършен през 2009 г. като естествено продължение на растежа на бизнеса.

Позитивната история за успешното предприемачество свършва тук. Собственикът на "Сани" Антони Уваков е изпаднал във финансови затруднения и вече продава някои от магазините си. Самият той потвърди информацията пред "Капитал". Единият от магазините вече е продаден, за други има оферти, а фирмите на Уваков са запорирани.
 
Да си остане в семейството

Доскоро "Сани" имаше три магазина в Пловдив, четвърти, който така и не отвори, два извън града и няколко проекта за нови обекти. Преди около два месеца Уваков продаде един от работещите магазини на веригата, разположен на цял етаж в търговски център "Гранд". Собственикът на "Сани" не обяви цената на сделката, но е ясно, че обектът вече работи под марката "Лекси" - местна конкурентна верига (която не особено изненадващо е известна още като "Лексито"), основана преди няколко години от бившата съпруга на Уваков - Жанет Павлова. Двамата движеха бизнеса заедно, след което се разделиха и станаха конкуренти.

В бранша от месеци се коментират финансовите затруднения на веригата, а самият Антони Уваков призна, че напоследък все по-трудно покрива задълженията си към доставчици. В края на май по искане на един от тях – Георги Стоянов, частен съдебен изпълнител е наложил запор върху фирмите на бизнесмена и възбрана върху притежаваните от него имоти в пловдивското село Белащица. Търсената сума е едва 30 хил. лв. (39.2 хил. лв. с лихвите и разноските по делото). Уваков обясни, че тези задължения вече са погасени и вдигането на запора е въпрос на дни. Само че това ще е временна глътка въздух за пловдивския бизнесмен.

В момента и други обекти на "Сани" са обявени за продажба. Оферта, с която "Капитал" разполага, предлага един от най-големите и успешни магазини на веригата. Той се намира в квартал "Тракия" в Пловдив и работи от 2002 г. Това бе вторият голям търговски обект след магазина на  Metro в района. Изграден е на терен от 9 хил. кв.м и има застроена площ от 4400 кв.м, в които влизат търговска, складово-производствена и офисна част. Според офертата исканата за него цена е 5 млн. евро.
Продава се и магазин в кв. "Прослав". Той е със значително по-малки размери – изграден е на терен от 4000 кв.м, разгънатата му площ е 740 кв.м и не е оборудван. Исканата за този имот цена е 650 хил. евро.
 
Един хотел в повече

Консултантите, които предлагат имотите, потвърдиха, че при интерес може да се водят преговори с потенциални купувачи за всеки обект от веригата.

Самият Антони Уваков не говори с лекота за промените около бизнеса си. Първоначално дори отрече да продава други магазини след сделката за този в комплекс "Гранд", но впоследствие промени позицията си. "Ситуацията е динамична и не мога да кажа, че утре няма да се стигне до продажбата на друг обект на веригата", коментира той пред "Капитал".

В предкризисните години плановете на предприемача бяха магазините "Сани" да навлязат в квартали, в които нямат присъствие, като успоредно с това мрежата от обекти се развива и в близки до Пловдив градове като Кърджали и Хасково. Той скочи в тази надпревара с повечето големи международни вериги, които също се насочиха към незаетите градове и квартали. Разликата между българския предприемач и чуждите вериги обаче е, че за разлика от тях той разполага с много по-ограничен инвестиционен капитал и рискът, който поема, е много по-голям.

С настъпването на кризата новите проекти бяха замразени. Този в Асеновград обаче бе реализиран, а строителството му приключи точно в разгара на кризата в края на 2009 г. Самият проект включва малък комплекс с търговска и хотелска част и супермаркет "Сани", като голяма част от финансирането бе осигурено с банков кредит.

Антони Уваков не уточни размера на инвестицията, но призна, че именно тя е "натежала" на бизнеса му. Като причина той посочи и по-трудния достъп до финансиране на търговските вериги в България в сравнение със западните им конкуренти.

Финансовата тежест обаче се вижда в отчета на компанията - собственик на хотелския комплекс – "А-Маркет". През миналата година дружеството има приходи от 5.2 млн. лв. и е на печалба от 4 хил. лв. (виж таблицата). Само че фирмата има сериозна задлъжнялост: дълговете в графата финансови институции са почти 13 млн. лв. Задълженията към доставчици, които са изискуеми до една година, са близо 3.2 млн. лв.
 
Историите на кризата

Примерът на "Сани" е класически сюжет на история, родена от кризата. Сред причините за сегашния резултат са бързото разрастване, което се оказва непремерено. Натискът върху бизнеса идва заради спада в цялостното потребление, което се отразява и в оборотите на компанията. По-голямата част от бизнеса на "Сани" минава основно през две дружества: "Уваков" и "П-Маркет". Двете компании имат постоянен ръст на оборота през изминалите години и през 2009 г. правят близо 33 млн. лв. През миналата година бизнесът се свива болезнено до 20 млн. лв.

Пак според отчетите "Уваков" има дългосрочни задължения към финансови институции за 2.4 млн. лв., а към доставчици – близо 3 млн. лв. Дълговете на другото дружество са общо 4.7 млн. лв. към доставчици и финансови институции.

В подобна ситуация пред компании като "Сани" няма много полезни ходове, освен да се опитат да продадат част от бизнеса или активите си, за да получат свеж капитал и да се разплатят с кредиторите си. Точно в този момент на пазара има купувачи с интерес да придобият още няколко магазина. BILLA е в постоянно търсене на нови пространства за магазините си, Carrefour ще тества нов по-малък формат, "Пикадили" също развива кварталните си магазини. И трите компании имат вече бизнес в Пловдив и най-малкото биха се огледали за нови възможности за разширяване.

Друг е въпросът, че сделките в момента се сключват на "кризисни" цени, тоест максимално ниски. Само за пример - преди около месец новата за ритейл сектора фирма "Интерграфик сървис" купи седемте магазина на "Верде" (най-големия наследник на някогашната "Фамилия") за 1 млн. лв.

Случаи като този на "Сани" само забързват един естествен процес, който започна преди две-три години в търговията на дребно и на който кризата и непремерените решения дадоха тласък. Това е консолидацията на вериги, магазини, марки. В момента се случва това, което се прогнозираше преди няколко години: че малките магазини ще изчезнат, че малките вериги ще се продадат или обединят със свои конкуренти. Примерите вече са много: "Пикадили" придоби два от магазините на "Елемаг" и ги преобърна в своята марка "Пикадили експрес"; "Т-маркет" увеличи броя на обектите си с тези на софийската "Калея"; наследникът на "Фамилия" - "Верде", също е с нов собственик. "Сани" ще е поредният пример, след който ще има и други. Впрочем "Елемаг" също се продаде заради банков кредит, теглен за хотел.

*Оригинално заглавие: От всеки търговец хотелиер не става

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души