Пазарът на цигари се свива с 30% през първото тримесечие на годишна база
Въпреки че легалният пазар на цигари се е свил с 30 на сто през първото тримесечие на годишна база, постъпленията от акциз се увеличават с 8%. За януари-март са внесени 361.48 млн. лв. в бюджета при 332 млн. лв. за същия период на 2010 г. Това показват предварителните данни на Агенция "Митници".
В същото време данни на компаниите от бранша показват, че за първите три месеца на годината легалният пазар на цигари се е свил с нови 30%, след като за цялата 2010 г. дружествата отчетоха подобен спад. Легалният пазар на цигари достигна 10.6 млрд. къса за миналата година при 16 млрд. къса година по-рано. Причините са високото ниво на контрабандата (40-45%) и намалялата консумация на цигари.
Приходи от акцизи за последните пет години (млн. лв.)
От тютюневите компании обясниха пред "Дневник", че феноменът "свиващ се пазар, повече приходи от акцизи" се дължи на натрупаните запаси от цигари в началото на миналата година, когато беше повишен косвеният данък. Тогава много дружества са имали в складовете си тютюневи изделия на стари цени.
Купените от компаниите бандероли през периода са 128.1 млн. броя при 74 млн. година по-рано, показват данните на митниците. Данъчните стикери се залепват върху опаковките, но реално не съвпадат по време с консумацията на самите цигари.
През януари 2010 г. влязоха в сила новите ставки на акциза върху тютюневите изделия, които увеличиха цената на цигарите с между 1 лв. и 1.30 лв. за стандартна кутия с 20 къса. Това засили и тенденцията контрабандата от 15% в началото на 2009 г. да достигне 40 на сто в края на 2010 г.
Акцизът става дължим, когато цигарите напускат данъчния склад и са предназначени за потребление. Косвеният данък се внася към 15-о число на следващия месец, след който е изнесено количеството от склада. До началото на 2010 г. имаше и гратисен период за плащане на акциза от 45 дни.
За първите три месеца на годината Агенция "Митници" е събрала двойно повече приходи от акцизи и върху високоалкохолни напитки. За периода януари-март са внесени 37.2 млн. лв. при 18.2 млн. лв. през същия период на 2010 г.
С това се запазва тенденцията от края на миналата година за увеличаване на приходите от високоградусов алкохол. През периода януари-март 2010 г. купените бандероли за спиртни напитки са 15 млн. броя при 7.5 млн. броя година по-рано.