Регистрация

Дългите цигари вече заемат до 12 на сто от пазара

Автор: dnevnik.bg 02 май 2011

Цигарите с дължина над стандартната (88 мм) вече заемат между 10 и 12% от пазара, показват данните на тютюневата фабрика "Кингс табако". Според пловдивското предприятие причина за това са високите цени на цигарите заради увеличения акциз от началото на миналата година. Друга тенденция, която се запазва през първите три месеца на 2011 г. е намаляване на легалния пазар и увеличаване на търсенето на цигари в опаковка по 10 броя.

"Хората се насочват към по-дългите цигари, защото цената им е близка до тази на стандартните, а тютюна в тях е с 20% повече. Подобен е и ефекта на кутиите с по 10 цигари вътре, защото те са почти наполовина по-евтини", обясни маркетинговият директор на "Кингс табако" Милен Щерев. По думите му търсенето на дълги цигари само за година се е увеличило два пъти, а на такива в опаковка по десет - три пъти.

По данни на "Кингс табако" контрабандата в страната се движи между 40 и 45%. Едновременно с това легалният пазар на тютюневи изделия продължава да пада. По данни на фирмата, при продадени около 1100 тона цигари през март 2010 г. в страната, през същия месец на 2011 г. - показателят възлиза на 680 тона. Преди месец подобна статистика изнесе и "Булгартабак". Според компанията легалният пазар се е свил с нови 30% през първите три месеца на годината спрямо същия период на 2010 г.

Само две цигарени компании на българския пазар в момента не предлагат цигари в опаковка по десет - "Импириъл" (производител на "Давидов") и гръцката "Карелия". Цената на малката опаковка се движи между 2.10 лв. за "Армеец" на "Слъце Стара Загора табак" до 2.70 лв. за "Марлборо" на "Филип Морис".

Свои марки в кутии по 10 броя предлага и държавната "Булгартабак". Дружеството предлага в малка разфасовка видоведе ММ (2.30 лв.), GD (2.30 лв.) и Мелник (2.20лв.) Освен "Марлборо" "Филип Морис" предлага в по-малки кутии - "Мурати" (2.50 лв.) и L&M (2.20 лв.). "Бритиш американ табако" продава в кутии по 10 броя брандовете "Пал Мал" (2.40 лв.) и "Вайсрой" (2.20 лв.). "Джапан табако интернешънъл" внася в по-малки разфасовки "Камел" (2.50 лв.) и "Уинстън" (2.40 лв.).

"Нормално е в страни, в които нелегалният пазар е толкова голям, да има по-голямо търсене на цигари в по-малки опаковки. Пример е и Великобритания, където дялът на кутиите с по 10 къса заема до 50% от пазара", обясни Бойко Качулев, изпълнителен директор на "Кингс табако". Освен "Кинг" с дължина 100 мм (2.30 лв.) и в стандартна опаковка (2.20 лв.), компанията продава и другия си бранд "Мерилин" (2.30 лв.) в малки опаковки. Заради ниската им цена, кутиите с по 10 цигари са забранени в повечето страни на Европейския съюз. Счита се, че те стимулират продажбите сред тютюневи изделия сред ученици.

Подобно на "Булгартабак", "Кинс табако" е увеличил в пъти износа си извън страната. Около половината от цигарите на компанията са предназначени за експорт. Основни пазари за дружеството са страните от Западна Европа (Австрия, Германия, Чехия, Словакия, Швеция и други), показват данните на компанията. Основен пазар за дружеството остава и Ирак.  Компанията държи около 15% от българския пазар през първите три месеца на 2011 г.

Компанията потвърди
интереса си към "Булгартабак"


Пловдивската фабрика "Кингс табако" потвърди интереса си към приватизацията на 79.83% от цигарената "Булгартабак", съобщи изпълнителният директор на дружеството Бойко Качулев. По думите му всичко зависи от условията, които ще обяви Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол на 10 май в Държавен вестник. "Има начин да участваме в процедурата, дори и не като стартегически инвеститор, но все още е рано да е говори по този въпрос", обясни Милен Щерев, маркетингов директор на "Кингс табако".

В началото на миналата седмица Агенцията за приватизация обяви, че ще продава държавният дял в "Булгартабак" чрез публичен конкурс на един етап. Участници в него могат да бъдат големи предприятия - стратегически или финансови инвеститори. Според критериите за оценка на бъдещите участници - най-голямо значение има поемането на задължението за изкупуване на тютюн (60%), следвано от предлаганата цена (35%) и бъдещите инвестиции през следващите две години (5%).

Ден след обявяването на критериите от опозицията заподозряха връзка между ГЕРБ и ДПС, заради залагането на по-сериозни социални критерии. Бъдещият собственик на дружеството ще трябва да запази и работните места в компанията през следващите пет години. Икономисти обявиха заложените критерии като "икономически неизгодни".

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България