Почти без собствени марки на промоция


Пет от деветте търговски вериги нямат най-евтин продукт под private label в акция през юли


Автор: Жана Чанкова 26 август 2014



Все по-редки стават случаите, в които най-ниската цена в категорията се постига чрез промоция на стока под собствена марка. Това установиха тайните клиенти на сп. "Регал" при юлската обиколка в магазините на деветте търговски вериги, включени в изследването. Пет бяха веригите, в които през този месец не отчетохме нито един най-евтин продукт под private label на промоция в наблюдаваните категории. Става дума за "Билла", "Т Маркет", "Кауфланд", "Лидл" и "Карфур". Единствената верига, която прави изключение от тенденцията, е ЦБА. Там пет от най-евтините храни бяха продукти под собствена марка в акция. Останалите осем вериги таргетират най-ценово чувствителните си клиенти чрез PL акция само в общо пет случая. При храните единственият продукт беше най-евтиното олио във "Фантастико". Другите четири най-евтини private labels на промоция са по два в "Пени маркет" и в "Пикадили".

Тенденция на спад в промо активността при собствените марки в най-ниските нива на основните категории се наблюдава още от май. Тогава входящото ниво заеха общо осем стоки под private label на търговците в акция. За сравнение - при априлското ни посещение тези случаи са били четиринадесет на брой.
В началото на юли отчитаме спад в

Общата сметка
в пет от търговските вериги. Най-голям е той в ЦБА (-2.70 лв.). Веригата понижава нивата на най-евтините си оферти основно в нонфууд секцията, където поевтиняват пет от седемте стоки, които следим. С доста се понижава и общата сметка в "Пени маркет" (-2.19 лв.). Умерен спад в стойността на кошницата от най-евтини основни продукти спрямо май отчитаме в "Кауфланд" (-0.74 лв.) и "Билла" (-0.61 лв.). Стабилна е "Лидл" спрямо май (-0.11 лв.). Особено стръмно нагоре скача общата сметка в "Карфур" (основно заради секцията с храни) и "Фантастико" (с най-масов ръст при нехранителните продукти), и в двете с близо по 2.40 лв.

През юли

Най-скъпа верига
по критериите на тайния клиент е "Пикадили", следвана от "Лидл" и "Карфур". Българската верига стърчи високо над линията на пазара с близо +9.6%, следвана в колона на по 1% разстояние от германския и френския търговец. Умерена позиция над пазара заема "Фантастико" (+3.19%). "Билла" и ЦБА почти заковават в идеалната среда, с отклонения съответно нагоре и надолу в рамките на 1%. Най-евтина през юли е "Кауфланд", която с повече от –16% продължава да дълбае в ценовите дълбини далеч под пазарната кота нула. Следват "Т Маркет" и "Пени маркет", и двете с по повече от 6% под пазарното ниво.

Въпреки отчетливата динамика при отделните търговци осреднено пазарната сметка продължава да държи стабилното си ниво от последните месеци. Спрямо края на май тя се понижава едва с 0.07 лв., близо до 0%.

Динамиката по секции
също е значителна. Non food сегментът пада рязко надолу със средно 4% под майското си ниво (-0.38 лв.). Спад в средната цена има в пет от седемте нехранителни категории. Най-чувствително поевтинява универсалният препарат (-13%). При него по-евтини оферти спрямо май открихме в четири от веригите. Доста надолу (-10%) е и душ-гелът, основно заради дълбока промоция в ЦБА. При нехраните шампоанът е категорията, която поскъпва най-отчетливо (+6%) и най-масово (в четири от веригите).

В секцията на храните рекорден скок този месец отчитаме при прясното мляко. Средната цена е нагоре с нечуваните досега 31% (+0.29 лв.). Входящото ниво се повишава масово при пет от търговците. На практика в повечето вериги, в които групата се вдига, липсваха продуктите, които традиционно държат най-евтините позиции в категорията. При маргарина скокът също е чувствителен (+18%), с ръст в три локации – ЦБА, "Пикадили" и "Карфур". Други по-видимо средно поскъпващи хранителни групи са оризът и кренвиршите (всяка с +7%), кафето (+6%) и киселото мляко (+4%). Масово и стабилно поевтинява олиото (в пет от веригите), макар и с не толкова атрактивен процент (-6%). При сиренето и кашкавала входящото ниво също се понижава, съответно с 5% и 3%.