Регистрация

Касите на самообслужване – хит при веригите тук, разколебаване на Запад

Автор: Мара Георгиева, "Капитал" 26 февруари 2024

Хранителните супермаркети в България харесват системата за самотаксуване. В САЩ и в Европа - вече не толкова.

Фотограф: Георги Кожухаров

Удобство или тежест са касите на самообслужване в търговските обекти и ще изчезнат ли касиерите? Западни анализатори вече твърдят, че експериментът със self-check машините е "пълен провал и катастрофа както за потребителите, така и за търговците на дребно". И дават примери с британската верига за хранителни стоки Booths, която се отказа изцяло от роботите касиери. Walmart пък изтегли машините за самочекиране от някои свои обекти. Преди две години американската верига Dollar General инвестира значителни средства в технологията за самотаксуване, но наскоро обяви, че проектът се е провалил и че планира да увеличи броя на служителите в зоната на касите за плащане.

Причина за този отлив са разходите за въвеждане на автоматите и за служители, които наблюдават и консултират процеса, както и нарастващите съзнателни или неволни кражби при самотаксуването. Тази световна тенденция обаче е далеч от българските търговски вериги, показва анкета на "Капитал". Поне засега.

Четете пълния текст на сайта на "Капитал"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България